Kuuluisia opettajia

Tähän artikkeliin on koottu maailman kuuluisimpia opettajia, kun otetaan huomioon heidän saavutuksensa varsinaisen opetuksen parissa. Listalla on sekä eläviä että kuolleita ihmisiä kaikkialta maailmasta, mutta yhteistä heille kaikille on se, että he ovat toimineet opettajina, jotka ovat muokanneet ihmisten elämiä.

Aristoteles

Aristoteles oli antiikin kreikkalainen, joka tiesi yhtä sun toista opettamisesta. Hän sanoi kerran jotain, joka aiheuttaisi varmasti närää vanhempainillassa, ”ihmisiä, jotka kouluttavat lapsia, tulee kunnioittaa enemmän kuin niitä, jotka tekevät lapsia, sillä nämä antavat heille ainoastaan elämän, kun taas nämä toiset antavat heille elämisen taidon”. Toisin sanoen vanhemmat tekevät vain vauvoja ja opettajat tekevät heistä ihmisiä.

Aristoteles eli kauan aikaa sitten kaukaisessa maassa, mutta tässä kärkevässä yleistyksessä piilee myös totuuden siemen. Hyvillä opettajilla on aina tärkeä merkitys siinä, millaisiksi ihmisiksi me tulemme. Meitä muokkaavat opettajamme eivät välttämättä aina seiso luokkahuoneessa taulun edessä (kuten esimerkiksi vanhempamme), mutta missä tahansa heitä tapaakin, he tekevät jotain sellaista, mitä muut eivät voi tehdä: he muokkaavat näkemystämme maailmasta ja tekevät meistä parempia ihmisiä kuin olimme ennen.

Anne Sullivan

Monet vanhemmat ovat luultavasti joskus ajatelleet, että heidän lastensa opettajat ovat todellisia ihmeidentekijöitä. Opettajia, jotka onnistuvat jotenkin saamaan tuloksia, vaikka muut opettajat ovat epäonnistuneet. Vaikka ihmeidentekijä on nykyään normaalia kielenkäyttöä, Mark Twain käytti tätä sanontaa kuvaillakseen yhtä tiettyä henkilöä. Itse asiassa kyseinen termi on lähes synonyymi hänen nimensä kanssa. Kyseessä on Anne Sullivan, Helen Kellerin opettaja.

Anne Sullivan oli suurimman osan elämästään sokea, mutta hänen näkökykynsä palautui osittain hänen opiskellessaan Bostonin Perkinsin sokeain koulussa. Hän oli vain 20 vuotta vanha, kun hän matkusti Alabamaan opettamaan kuurosokeaa Heleniä. Sullivanin oma osittainen sokeus antoi hänelle näkemystä (sanan täydessä merkityksessä) pienen tytön suljetusta maailmasta.

Kuten vuoden 1957 näytelmä Ihmeidentekijä toi asian dramatisoidusti esille, Sullivanin läpimurto Kellerin kanssa tapahtui, kun hän kirjoitti sanoja Kellerin avoimelle kämmenelle saadakseen hänet ymmärtämään, että erilaisiin asioihin liittyy niitä kuvaavia sanoja. Sullivan asetti Kellerin käden pumpusta virtaavan veden alle ja kirjoitti toiseen käteen sanan vesi. Pian Keller pystyi ilmaisemaan itseään huomattavasti monipuolisemmin kuin siihen asti ainoana kommunikaationaan käyttämillään alkukantaisilla viittomilla.

Sullivan opasti Kellerin perheen lähettämään Helenin samaan Perkinsin kouluun, jotka Sullivan itse oli aiemmin käynyt. Tuosta hetkestä lähtien Sullivan pysyi Kellerin rinnalla kuolemaansa saakka. Helen Keller eli pitkän elämän menestyksekkäänä ja inspiroivana kirjoittajana, luennoijana ja aktivistina. Tämä ei olisi ollut mitenkään mahdollista ilman Anne Sullivania, naista joka muistetaan ihmeidentekijänä.

Maria Montessori

Vuosisatojen ajan opettamista on lähestytty useilla eri tavoilla luokkahuoneissa. Jotkut ovat korostaneet kuria ja ulkoa oppimista. Jotkut ovat pyrkineet avoimempaan lähestymistapaan. Yksi innovatiivisimmista ja vaikutusvaltaisimmista opetusfilosofioista 1900-luvulla oli Maria Montessorin kehittämä ja käyttämä. Hänen nimensä on vielä tänäkin päivänä synonyymi tietynlaiselle opettamiselle ja koulutukselle.

Vuonna 1870 Italiassa syntynyt Montessori oli poikkeuksellinen jo alusta lähtien. Poikakoulun ainoana tyttönä hän loisti opinnoissaan ja hänestä tuli lopulta ensimmäisiä italialaisia naispuolisia tohtoreita. Hän kiinnostui opettamisesta ja avasi Roomaan lastenhoitokeskuksen opetusteorioidensa testaamiseksi.

Hänen teoriansa mukaan lapset opettavat lopulta itse itseään. Opettajan päävastuuna on luoda sopiva oppimisympäristö ja tarjota lapsille alkukipinä niin, että he voivat kehittyä luonnollisesti. Kun lapset saivat liikkua ja oppia ympäristöstään sen sijaan, että he istuivat paikoillaan kuuntelemassa luennointia, useimmat lapset loistivat tässä järjestelyssä. Montessori omisti elämänsä tämän metodin kehittämiselle ja menestyi luennoijana ja opettajavalmentajana.